Klargjør siden...
Ytre Namdal
Seksjonsheader

Kommunestyret i Nærøysund 7. november 2024

Ordfører Amund Hellesøs om kommunestyrets kollektive ansvar for kommunedirektøren

Når vi er i sånne situasjoner som det vi er i nå, så er det klart at det fordrer mye mer fokus på det å være menneske, det å følge opp kommunedirektøren, sa ordfører Amund Hellesø, da han formante kommunestyret om å huske sin rolle som arbeidsgiver.

Når vi er i sånne situasjoner som det vi er i nå, så er det klart at det fordrer mye mer fokus på det å være menneske, det å følge opp kommunedirektøren, sa ordfører Amund Hellesø, da han formante kommunestyret om å huske sin rolle som arbeidsgiver.

Etter kommunedirektørens orientering om den såkalte mediesaken i kommunestyremøtet i Nærøysund, 7. november 2024, minnet ordfører Amund Hellesø om kommunestyrets arbeidsgiveransvar for kommunedirektøren.

Publisert:

Publisert første gang 15. januar 2025
Streaming

Det er (2:07:37) jo sånn at vår rolle som kommunestyre er at vi er øverste organ i kommunen. Vi har arbeidsgiveransvaret for kommunedirektøren. Det ivaretas av kommunestyret, mens ordføreren har det løpende arbeidsgiveransvaret for kommunedirektøren. Når vi er i sånne situasjoner som det vi er i nå, så er det klart at det fordrer mye mer fokus på det å være menneske, det å følge opp kommunedirektøren.

Selvfølgelig når det ryker og fyker. Det er noe som vi er nødt til å gjøre, og som vi selvfølgelig skal gjøre, men det må vi også huske.
Vi som sett i kommunestyret, når vi er samlet, så akkurat nå så er det vi som kollektiv som har det ansvaret som arbeidsgiver for kommunedirektøren. Det står helt tydelig i kommuneloven. Jeg vil oppfordre alle kommunestyremedlemmer til å være klare over det.

At vi er kommunedirektørens nærmeste overordnede, og i mellommøtene så utøver ordføreren den rollen. Så det er vi som kollektiv som har den rollen. Og i henhold til kommuneloven, så er det også kommunestyret som er øverste ansvarlig arbeidsgiver.

Det betyr at den andre siden som da er kommet fram i media, som vi har diskutert, det er jo ikke sånn at det som er kommet fram nå er nytt for oss. Som kommunestyre har vi jo diskutert det tidligere, men den intensiteten og på den måten det nå er fremlagt på, er nytt. Da krever det at vi som øverste organ både i måten vi kommuniserer det på, og i måten vi utøver de vedtak vi fatter, og det vi sier fra talerstolen, så må vi huske at det er den rollen vi har.

(2:09:46) Vi er arbeidsgiver til kommunedirektøren, og vi er arbeidsgiver til organisasjonen våres. Og det er vi nødt til å klare å balansere som organ. Det er vår jobb.

(2:09:58) Det er det vi er satt til, det vi er valgt til av innbyggerne våre. Det betyr at vi må henge om de arenaene der vi kan ta disse diskusjonene, og for å gå ned i detaljene, på strategisk nivå så har vi et trepartssamarbeid i Nærøysund. Det betyr at vi er tre likeverdige parter som møtes x antall ganger i løpet av året der administrasjon, politisk ved formannskapet, og tillitsvalgte møtes og diskuterer der strategisk arbeid.

Hvordan skal (2:10:42) vi jobbe i lag? Hvordan skal vi på overordnet nivå samarbeide for at vi skal lykkes med å løse de utfordringene som innbyggerne våre har, og som de ansatte har, for å løse oppgavene som vi er satt til å løse. Så har vi administrasjonsutvalg, der vi skal diskutere mer ned i enkeltsaker, og der den arbeidsgiverrollen tydelig kommer fram. Der må vi sørge for at det som skal komme fram kommer dit sånn at vi får diskutert på strategisk nivå hvordan skal vi jobbe.

Det må (2:11:22) nedfelles for det vi opplever nå. Det er jo det at det kommer masse forskjellige synspunkter på hvordan opplever vi det kvalitetene, eller hvordan opplever vi det å være på jobb. Vårt ansvar er at vi kan jo diskutere hvordan det er på den enkelte arbeidsplass, men som arbeidsgiver må vi si noe om hvordan vi forventer at det skal jobbes for å oppnå et godt arbeidsmiljø.

(2:11:49) Så gjennomførte vi for noen år tilbake både undersøkelser på enkelt arbeidsplasser, og det ble gjennomført en arbeidstakerundersøkelse, en arbeidsmiljøundersøkelse. Det er klart at det må vi sørge for at det arbeidet må intensiveres. Her må vi gjøre en jobb.

For vi må (2:12:13) som øverste organ sørge for at de prosessene går, og at vi blir orientert om både resultatet, ) men ikke minst det som gjøres av aktiviteter. Men jeg ville bare si til kommunestyret at vi må huske på hva våres rolle er. Vi fatter vedtak, vi har en klar forventning, og ikke minst så sier loven det samme, at når vi har fattet vedtak, så skal kommunedirektøren gjennomføre de vedtakene så raskt det lar seg gjøre uten noen ugrunna opphold.

(2:12:57) Det må vi være klare over når vi fatte vedtak. Både når vi beslutter vedtak i budsjett, men også når vi beslutter enkelt saker i løpet av året. Vi som kollegium da, kan ikke bli overrasket over at det vi har vedtatt og som står i saken blir gjennomført, og vi må heller da ikke stille spørsmål med hvorfor i all verden er dette gjort.

Det visste vi ikke noe om. Det har jeg inntrykk til at det delvis kommer opp, og noen kommenterer. Det kan vi ikke gjøre.

(2:13:26) Da må vi si det når vi vedtar, og så er det sånn, at når et vedtak er fattet i kommunestyret, så er det noe sånt at det kan jo av og til være slik at det ikke er enstemmig. Det kan være, men det er et flertall bestandig, enten for det ene eller for det andre, og når et vedtak er fattet, så er vedtaket fattet. Og jeg tenker at vi må, det eneste vi kan gjøre når vi er det, er hvordan vi opererer, og hva vi krever, og hvilke saker vi bringer til torgs.

(2:14:00) Og så må vi sørge for at vårt fokus i kommunestyret må være vårt mål å forbedre situasjonen. Vi må ikke bære ved til bålet. Det er ikke vår rolle.

(2:14:13) Vi er arbeidsgiver for organisasjonen og for kommunedirektøren. Og hvis vi skal fatte noe vedtak, så må vi fatte vedtak som vi mener bringer oss fremover, og som bedre situasjon for de ansatte på alle nivåer, og for innbyggerne våre. Det er det vi er valgt til å gjøre.

(2:14:35) Så jeg ville bare komme med en reminder på hva kommuneloven tydelig ansvarlig gjør oss for å gjøre, og hva vi da må gjøre. Og så betyr ikke at vi ikke gjør det. Jeg sier bare at nå, når det bles, så er det viktig at vi er bevisst på hvilken rolle vi har når vi setter i kommunestyret, og kommunestyrets rolle.

Og jeg snakker om oss som kollegium. Det er viktig å få fram. Når vi setter her at vi er arbeidsgiver. (2:15:04)

Demokrati Vis flere

Ytringsfriheten gjelder fullt ut

– Selvsagt skal både offentlig ansatte og tillitsvalgte kunne kommentere saker i egen kommune eller egen arbeidsplass som de er opptatte av eller har en mening om, sier Trond Ellefsen, leder for arbeidstakerorganisasjonen Delta.

Rallkattlia - en plass for både Oluf og en demokratiforkjemper

Rallkattlia - en plass for både Oluf og en demokratiforkjemper

Om du trodde at Rallkattlia bare eksisterte i universet til forfatter Arthur Arntzen? Da har du tatt tatt feil. Så vel Statens Kartverk, som vegkartet til Gratangen kommune kan dokumentere det.

Ordfører Amund Hellesøs om kommunestyrets kollektive ansvar for kommunedirektøren

Kommunestyret i Nærøysund 7. november 2024

Ordfører Amund Hellesøs om kommunestyrets kollektive ansvar for kommunedirektøren

- Vi har arbeidsgiveransvaret for kommunedirektøren. Det ivaretas av kommunestyret, mens ordføreren har det løpende arbeidsgiveransvaret for kommunedirektøren, sa ordfører Amund Hellesø, da han åpnet for innlegg etter kommunedirektørens orientering om "mediesaken".

Hvor går grensen...

«Ulikhet for loven»

Kommentar

«Ulikhet for loven»

Alle vet at det er forskjell på «Jørgen Hattemaker og Kong Salamo». Sånn er det ikke i Norges Lover, eksempelvis verken i Grunnloven §100, kommuneloven, forvaltningsloven, eller arbeidsmiljøloven.

Lokalpolitikken på autopilot

Merete Lervåg, Ap: Hvor lav valgdeltakelse kan vi godta og fortsatt kalle dette et demokrati?

Da ingen sa noe!

Hvor går grensen mellom personalansvaret for kommunedirektøren, og kommunestyrets rett og plikt til å uttrykke meninger om det som blir framført i det viktigste politiske organet i kommunen?

Fryktkultur Vis flere

Digitalt nettverk for VARSLINGHELTENE

Digitalt nettverk for VARSLINGHELTENE

– Jeg vil hjelpe dem som står i det samme som jeg har gjort. Jeg opplevde å være så alene. Ingen snakket med meg. De som er utsatt for fryktkultur trenger å vite at de ikke er alene.

Ordfører Amund Hellesøs om kommunestyrets kollektive ansvar for kommunedirektøren

Kommunestyret i Nærøysund 7. november 2024

Ordfører Amund Hellesøs om kommunestyrets kollektive ansvar for kommunedirektøren

- Vi har arbeidsgiveransvaret for kommunedirektøren. Det ivaretas av kommunestyret, mens ordføreren har det løpende arbeidsgiveransvaret for kommunedirektøren, sa ordfører Amund Hellesø, da han åpnet for innlegg etter kommunedirektørens orientering om "mediesaken".

Hvor går grensen...

En trussel mot arbeidslivet og samfunnet

Fryktledelse og fryktkultur

I det norske arbeidslivet ser vi en økende tendens til at dyktige, engasjerte ansatte velger å forlate jobbene sine. De orker ikke lenger å være en del av et system preget av fryktledelse og fryktkultur.

For passiv håndtering av varslingssaker

Forsvaret av varslerinstituttet handler grunnleggende sett om ytringsfrihet vår i arbeidslivet. Det handler om retten til å si fra om alvorlige feil man observerer mens man er på jobb.

Kommunedirektørens orientering i mediasaken

I kommunestyremøte i Nærøysund 7. november 2024, sa kommunedirektør Karl-Anton Swensen at Namdalsavisa drev kampanje mot kommunen. Bakgrunn var intervjuene med ansatte i helsesektoren om arbeidsmiljøet og "fryktkulturen," som flere over lengre tid hadde hevdet eksisterte i kommunen.

DEL 6 Fryktkultur gjennom ett år

Fryktkultur bare løse påstander?

Med utgangspunkt i det politiske miljøet, har ytrenamdal.no forsøkt å trekke en linje gjennom den omtalte fryktkulturen i Nærøysund kommune. I desember 2024 var det kun tre personer som hadde problematisert «fryktkultur» i et offentlig forum i Nærøysund: Kommunedirektøren, Steinar Aspli...

Nærøysund Vis flere

Hva kan vi kreve?

Pasientombudet informerte

Hva kan vi kreve?

Når loven sier en ting, og virkeligheten er enn annen, henger ikke lov og praksis sammen. Da forekommer det at klagesaker blir liggende uløste. Selv med Statsforvalteren innkoblet. Det betyr ikke at pasientene skal unnlate å kreve sin rett. Noen ganger fører det til endringer.

Ordfører Amund Hellesøs om kommunestyrets kollektive ansvar for kommunedirektøren

Kommunestyret i Nærøysund 7. november 2024

Ordfører Amund Hellesøs om kommunestyrets kollektive ansvar for kommunedirektøren

- Vi har arbeidsgiveransvaret for kommunedirektøren. Det ivaretas av kommunestyret, mens ordføreren har det løpende arbeidsgiveransvaret for kommunedirektøren, sa ordfører Amund Hellesø, da han åpnet for innlegg etter kommunedirektørens orientering om "mediesaken".

Hvor går grensen...

Mobilmast uten mobil i 15 år

Mobilmast uten mobil i 15 år

- Vi kan ikke skaffe mobildekning i Skrøyvdalen, om vi så ville. Kravet er at en offentlig instans må ta initiativet, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

Namdalinger som skoggangsmenn

Nordtrønderen og Namdalen 25. mai 1945

Namdalinger som skoggangsmenn

Kjøpmann, tidligere ordfører, Bjarne Krekling, Foldereid og Asbjørn Moe fra Nærøy, levde som skoggangsmannsliv fra september 1944 til i februar 1945.

1920 Anna fra Buøya
Amatørens teater

Amatørens teater

Salg av DPS-bygget skulle skaffe penger i en fart til den slunkne kommunekassen i Nærøysund. Det kommunestyret ikke visste, var at salget kunne drøye i åtte år. Dette på grunn av klausuler, som kommunedirektøren ikke fortalte noe om, da de overlot til ham å forberede salget.